Заїкання у дітей — способи лікування, загальні рекомендації та поради

Заїкання, називається в медичній термінології як логоневроз, є таким порушенням плавності, темпу і ритму голосу, дихання і мовлення, при якому їм супроводжують судоми м’язів, вражаючі в мовний апарат, а це язик, губи або гортань. Заїкання у дітей може з’явитися раптовим чином, більш того, прояв у дитини цього порушення з часом починає посилюватися. Як зрозуміло, в будь-якому разі необхідно вживати заходи, і сьогодні ми зупинимося саме на них.

Мова заїкуватого дитини складається з повторення окремих звуків і складів, також спостерігаються вимушені зупинки. Судоми, якими супроводжується заїкання, можуть бути тонічними і клонічними. При тонічних судомах відзначається напруження і неможливість протягом тривалого періоду часу подолати виникає у мовленні збій. У свою чергу при клонічних судомах дитина повторює окремі звуки або склади (як правило, ті з них, які знаходяться в самому початку слова). Можливий і змішаний варіант – тоно-клоническое заїкання. Буває так, що порушення мови, зумовлювані заїканням, довго не проявляються у дитини, проте дають про себе знати при виникненні певних стресових ситуацій, які виступають у цьому випадку в якості пускового механізму.

Про причини

Причини заїкання можна розділити на три основних групи: фізіологічні, соціальні і психологічні.

Фізіологічні причини заїкання можуть бути зумовлені спадковою схильністю, родовою травмою, захворюваннями нервової системи і т. д. Нерідко буває і так, що заїкуватість з’являється при захворюваннях, що вражають безпосередньо мовні органи (ніс, гортань або глотку). Розвинутися заїкання може і в результаті нервового виснаження на фоні попереднього перенесення таких, наприклад, захворювань, як рахіт, кір, тиф або коклюш.

Якщо актуальні соціальні причини заїкання, то в такому випадку може мати місце, наприклад, проблема недостатньої реалізації заходів з боку батьків дитини, спрямованих на формування його мови. В результаті може бути порушена вимова звуків, слова можуть вимовлятися на видиху або може розвинутися скороговорение.

Нерідко буває і так, що заїкання розвивається у дитини за умови одночасного вивчення ним кількох мов або на фоні перевантаження, що стосується роботи з мовним матеріалом, в особливості, якщо таке перевантаження в цілому не відповідає віку дитини. В якості причини мовних порушень також можна позначити зайву строгість батьків відносно дитини.

Зрештою, допускається і такий варіант, як навмисне копіювання мови дійсно заїкуватого людини. Група варіантів, які потрапляють під соціальні причини, може спровокувати розвиток порушень навіть у дітей з початково нормальним станом нервової системи.

І, нарешті, психологічні причини заїкання. Такі причини обумовлюється емоційним станом дитини. Тут не йдеться про якісь проблеми з нервовою системою, заїкання може спровокувати сильний і раптовий психоемоційний потрясіння.

Найчастіше в якості попередніх заїкання факторів виділяють певні невротичні реакції, які проявляються на тлі будь-яких дитячих страхів. До таких страхів можна віднести страх темряви, гучних звуків, втрати батьків, покарання і т. д. Нерідко стає причиною появи заїкання у маленьких дітей (від 3 років і більше) стає неадекватна поведінка в їх адресу тварин.

Дивіться також:  Самарський Медгард - кваліфікована допомога пацієнтам різного віку

В основному напади заїкання у дітей проявляються частіше в період перенесення тих чи інших захворювань, в результаті перевтоми, при певних неприємності (вдома, в школі тощо). Спостерігається навіть певна залежність від погодних умов, раціону харчування і сезону. Що примітно, якщо в щоденному раціоні харчування дитини міститься занадто багато білкової їжі, то прояв заїкання посилюється і в цьому випадку.

Порушення мови (і заїкання зокрема) також часто розвиваються в перехідному віці і в період активного росту зубів. Відносно часто спостерігаються випадки появи заїкання на тлі інфекційних захворювань. Захворювання в хронічній формі перебігу причиною появи у дитини порушень мовлення не є, хоча їх наявність і може виступати як чинник, що посилює вже наявні у нього порушення. Наприклад, якщо із-за наявних аденоїдних розростань дитині стає важче дихати носом, то з-за цього у нього можуть з’явитися проблеми з мовленням.

Як лікувати заїкання?

Природно, що заїкання потрібно намагатися усунути. І хоча відвідування логопеда для цього є мірою правильною, вона, між тим, є лише одним із варіантів лікування.

Додатково потрібно відвідувати лікаря-педіатра та психолога.

Педіатр зокрема повинен визначити, яка конкретно патологія може бути актуальна в конкретному випадку, і після її виявлення, відповідно, призначити необхідне лікування. Також їм розробляється план заходів, спрямованих на зміцнення організму дитини і на забезпечення профілактики захворювань, при яких уражається мовленнєвий апарат, починаючи від простуди і закінчуючи захворюваннями з ураженням голосових зв’язок і вух. Призначаються фізіотерапевтичні процедури, такі як електросон, масаж, басейн та ін.

Що стосується психолога (або психотерапевта), то його вплив полягає в наданні допомоги дитині, що дозволяє впоратися з мають захворюванням. Паралельно цей фахівець допоможе дитині коригування сприйняття факторів, що провокують посилення заїкання і в цілому його викликають. Зокрема з його допомогою дитина може навчитися відчувати себе комфортно в будь-якій можливій ситуації, усвідомлювати власну повноцінність і відсутність будь-яких відмінностей від однолітків (образно кажучи – що він нічим не гірше за інших). Відвідування цього спеціаліста проводиться в присутності батьків на прийомі – їм також слід знати, як вони можуть допомогти дитині.

Лікування у логопеда спрямоване на реалізацію певних положень в його рамках, за рахунок чого дитина зможе швидше впоратися з проблемним для себе захворюванням. Виділимо ці положення в загальних рисах:

  • Проведення занять у логопеда проходить у відповідності певної етапної і послідовною схемою. Спочатку дитина навчається правильного викладення текстів. Їм переказуються матеріали домашнього завдання, зачитуються вірші. В якості особливості цього пункту можна виділити те, що дитина відчуває себе комфортно, адже виконуючи будь-який з необхідних дій, він знає, що оцінки він за це не отримає, сміятися над неправильністю результатів і спроб, які приймаються в їх досягненні, також ніхто не стане. При проведенні таких занять мовлення дітей відтворюється спокійно і розмірено, без змін в інтонації. Коли виходить добитися результату, і заїкання у дитини зникає при роботі над усними розповідями, мова повинна бути внесена певна емоційна забарвлення, для чого його просять на чому зробити акцент, підвищити голос, зробити паузу і пр.
  • Іншою особливістю занять є те, що під час них також моделюються ті чи інші ситуації, в які дитина може потрапити. За рахунок такого підходу забезпечується «звикання» дитини, що, в свою чергу, дозволить скоротити хвилювання при подібному їх повторенні. Іншими словами, ситуації опрацьовуються так, щоб дитина навчилася справлятися із заїканням навіть у тих випадках, коли ті чи інші ситуації розвиваються не в кабінеті лікаря, допомагає йому в цьому.
  • При проведенні занять важливо, щоб в наявності були приклади правильно відтвореної мови. Сюди може ставитися мова самого логопеда, розмова пацієнтів, благополучно завершили лікування заїкання, аудіозаписи тощо
  • Не менш важливо в такому лікуванні використовувати логопедичну ритміку. Такий лікувальний прийом ґрунтується реалізації низки заходів, точніше це комплекс вправ для мімічних і голосових м’язів, ігри та вправи з співом, рухливі ігри та ін
  • Додатково логопед призначає домашні завдання для дитини.
  • Добре, якщо надаватися допомога буде не тільки батьками та лікарями, але і тими, з ким дитина проводить значну частину часу. В останньому випадку мається на увазі певний вплив вихователів і педагогів у школі.
Дивіться також:  Холодні ноги: причини і лікування у дорослих і дітей

Крім занять у логопеда, існують і інші способи лікування заїкання, зупинимося на них.

Дихальні вправи. У цьому випадку лікування дозволить добитися вільного і природного звучання голосу дитини. За рахунок виконуваних вправ виявляється сприятливий вплив на його дихальну систему. Діафрагма у цьому випадку тренується так, що вона починає брати безпосередню участь у голосообразовании. Крім цього, дитина навчається глибоко дихати, його голосові зв’язки набувають за рахунок виконуваних вправ велику рухливість, що, в свою чергу, дозволяє домагатися тісного їх змикання під час розмови. Доповнити лікування з виконанням дихальних вправ можна релаксацією.

Комп’ютерні програми. Ефективним стає і лікування за рахунок такого способу впливу, зокрема воно спрямоване на синхронізацію мовленнєвого та слухового центрів. Тут вимовляються дитиною в мікрофон слова, в той час як програмою буквально на частку секунди затримується мова. В цьому випадку дитина, чуючи свій голос за певної затримки, буде намагатися підлаштуватися під нього. Таким способом можна досягти плавності і безперервності мови. Крім того, крім такої регулювання промови використання програми передбачає і програвання деяких ситуацій, що виникають зазвичай в процесі «стресового» спілкування (невдоволення, гнів, заперечення тощо). Дитина відповідає в мікрофон, програма оцінює, наскільки успішно у нього вийшло справитися з завданням, і в результаті вправи доповнюються підказками щодо того, що слід поліпшити.

Точковий масаж. В залежності від масштабів проблеми розробляється конкретний варіант курсу лікування. В ході проведення процедур виявляється вплив на відповідні точки на ногах, грудях, обличчі та спині. Помітити поліпшення у мовленні дитини можна вже після першого курсу, в цілому ж ефективність лікування і швидкість досягнення результатів у кожному конкретному випадку може відрізнятися. За рахунок проведення процедур такого масажу можна домогтися відновлення нервової регуляції мови.

Дивіться також:  Проблеми із зубними протезами і як їх уникнути

Медикаментозне лікування. Такого типу вплив в лікуванні заїкання виступає лише в якості доповнення до загального курсу. Тут можуть застосовуватися транквілізатори, протисудомні препарати, а також препарати специфічної дії, спрямовані на нейтралізацію впливу речовин, за рахунок яких блокується нормальна діяльність нервових центрів. Можуть також застосовуватися ноотропні препарати, що заспокоюють налаштування і відвари. Ліків, призначених конкретно для лікування заїкання, не існує.

Роль батьків у лікуванні заїкання

Також важливо повернутися до ролі батьків у боротьбі з розглянутою проблемою заїкання. Насамперед, важливим у лікуванні є найбільш сприятливий час для цього – найкраще почати до надходження дитини в школу. Зрозуміти суть такої рекомендації неважко: це і перебування дитини в колективі, де наявна проблема мови може стати причиною глузувань, і в цілому труднощі при навчанні (зокрема – при публічних виступах, у межах яких потрібно відповідати на запитання вчителів).

Виділимо також додаткові рекомендації.

  • Дотримання розпорядку дня. Режим дня відіграє важливу роль в загальному стані дитини, і, перш за все, це стосується сну. У віці 3-7 років тривалість нічного сну повинна становити 10-11 годин, денного – 2 години. У віці від 7 років тривалість нічного сну повинна складати близько 9 годин, денний – 1,5 години. Перед сном телевізор дивитися не рекомендується.
  • Сприятлива психологічна атмосфера. Тут мова йде про необхідність виключення шумного поведінки і сварок при знаходиться поруч дитину. Це ж стосується постійних окрики, надмірної строгості, частих зауважень і крику на його адресу – все це також слід виключити. Не менш важливим моментом є ставлення до проблеми дитини — важливо не показувати йому власних переживань на її рахунок, ситуації це точно не поліпшить, так і саму проблему не вирішить. Постарайтеся, щоб у дитини було більше позитивних емоцій, хваліть його частіше.
  • Допомога у спілкуванні. Зрозуміло, що дитині необхідна допомога по цьому пункту, і для цього необхідно, щоб він чув правильну мову. Розмовляти з дитиною слід спокійно, повільно і лагідно – так у нього з’явиться приклад для наслідування, йому простіше буде засвоювати мову. Виключається повторення труднопроизносимых слів по кілька разів.
  • Загальне зміцнення здоров’я. Нервове напруження необхідно послаблювати, перевтома і галасливі компанії повинні бути виключені. Корисно загартовування, активні ігри, гімнастика.

Підсумовуючи, можна додати, що науково доведеним фактом є те, що основною причиною заїкання є мовленнєва дискоординація. Враховуючи те, що мова є сама по собі навиком, важливо забезпечити формування у дитини відповідних навичок мовлення на конкретних прикладах, тому цього слід приділяти особливу увагу. І, звичайно, не менш важливим моментом є створення сприятливої психологічної атмосфери при відповідному відношенні до дитини. Саму проблему потрібно вирішувати, і починати це робити треба як можна раніше.